ایده اصلی (مشکل / راه حل)
برای دستهبندی انواع کامیونها معیارهای متفاوتی وجود دارد. کامیون های مردس بنز، دارای انواع کامیون های کشنده اعم از یک محور، دومحور و تریلی می باشند. این خودروها، کاربری های مختلفی همچون استفاده در خودروهای آتش نشانی، امدادی و ... را دارا هستند. واردات این محصولات هم اکنون به دلیل تحریم ها وجود ندارد و قطعات آن کاملا جدا از هم به صورت CKD[1] به داخل کشور انجام میشود. بعد از واردات فرآیند مونتاژ محصولات در خط تولید آغاز میشود. تولید خودرو به روش CKD، در اغلب اوقات نیازمند انتقال تکنولوژی و آموزش نیروهای خط تولید است؛ به همین منظور، تعرفه واردات قطعات CKD در اکثر کشورها، پایینتر از تعرفه واردات خودرو به شیوههای دیگر تعیین میشود تا خودروسازان برای سرمایهگذاری و احداث خط تولید، انگیزه لازم را داشته باشند. همچنین خودروهای تولید شده به روش CKD، قیمت مقرون به صرفهتری نسبت به نمونههای وارداتی CBU و تولیدی SKD دارند. از طرف دیگر هنگام تصادف شدید خودروهای سنگین با توجه به وجود بیمه نامه قوی اکثریت دارندگان خودروی خود را تعویض کامل می کنند. خودروی تصادف کرده با توجه به دارا بودن قطعات با ارزش زیاد می تواند در یک کارگاه به قطعه های سالم و غیر سالم تبدیل گردیده و از آن ها در زنجیره تامین قطعات دوباره استفاده نمود. قطعات غیر سالم نیز به روش های متعددی قابلیت ایجاد ارزش را دارد. به عنوان مثال تولید قطعات آموزشی جهت آزمایشگاههای دانشگاه ها می تواند راه حلی جهت استفاده دوباره باشد. قطعات غیر قابل استفاده نیز تفکیک گردیده و به صورت آهن آلات، پلاستیک، تایر و ... قابلیت بازیافت را دارد.
اندازه بازار
پرنیوزوایر[2] پیشبینی میکند اندازه بازار جهانی حملونقل خودروهای سنگین از ارزش 1,663.34 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۰.۳درصد به حجم 1,833.94 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد و تا سال ۲۰۲۶ با نرخ رشد مرکب سالانه ۹.۱ درصد اندازه این بازار به مبلغ 2,594.36 میلیارد دلار دست یابد. ارزش بازار خودروی ایران در سال 2021 به 28.85 میلیارد دلار رسیده و پیشبینی میشود تا سال 2027 به 49.92 میلیارد دلار با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 9.57 درصد برسد. بر اساس نوع وسایل نقلیه، این بازار به خودروهای سواری، وسایل نقلیه تجاری و موتورسیکلت تقسیم میشود.
بازار هدف
تا سال ۱۳۹۸، ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه موتوری درحال حرکت در ایران وجود داشته است. طبق گزارش بیمه مرکزی از مجموع ۳۶.۶ میلیون دستگاه وسیله نقلیه، تعداد ۱۴ میلیون و ۸۲۲ هزار دستگاه موتورسیکلت و مابقی به سایر وسایل نقلیه مربوط میشود. آمارهای سازمان حملونقل جادهای و دیگر دستگاههای دولتی نشان میدهد در مجموع با کنار گذاشتن وسایل نقلیه کشاورزی، در سطح کشور بهطور دقیق ۲۱ میلیون و ۷۷۸ هزار خودروی فعال و دارای پلاک نصبشده در کشور وجود دارد که خودروهای باری و سنگین شامل 3 میلیون و 408 هزار دستگاه میشود؛ همچنین ۱۸ میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری (شخصی و عمومی) در کشور وجود دارد. با استفاده از نسبت خودروهای باری و سنگین به خودروهای سواری در سال ۱۳۹۸ و تعداد خودروهای سواری به فروش رسیده اعلام شده در سال ۲۰۲۰ میتوان تعداد خودروهای سنگین در سال ۲۰۲۰ را برابر با 151 هزار و 476 دستگاه تخمین زد و با نرخ رشد مرکب سالانه 9.57 درصدی بازار خودروی ایران، تعداد خودروهای سنگین در سال ۲۰۲۲، 181 هزار و 855 دستگاه برآورد میشود.
روش درآمدزایی
درآمدزایی طرح از طریق فروش لوازم یدکی صورت خواهد گرفت.
هزینه ها
هزینههای طرح شامل مواد اولیه و هزینههای مالی شده که بیشترین سهم (95٪) مربوط به خرید مواد اولیه است.
نحوه بازاریابی
با توجه به استراتژی تعیین شده در جهت توسعه و افزایش سهم بازار و در نظر گرفتن رشد فروش ۱۲۱.۵ درصدی شرکت در بازهی 6 ماه سال 1401 نسبت به کل سال ۱۴۰۰، تلاش مجموعه در تولید و فروش حداکثری است.
با توجه به دارا بودن بازار کامل لوازم یدکی خودروهای سنگین برند بنز در شمالغرب کشور با سابقه 35 ساله هیچگونه مشکلی در زمینه فروش قطعات وجود ندارد.
[1] Completely Knocked Down
[2] Prnewswire
برچسب های مهم